Gewonnen! (poëziewedstrijd euregio)

Die had totáál ik niet zien aankomen…

De derde én eerste prijs winnen van de internationale poeziëwedstrijd van de Euregio, categorie Nederlands. (Anoniem gekozen uit Duitstalige, Nedersaksische en Nederlandse inzendingen). Ik was geroerd tot tranen toe (en moet dit even nog altijd laten landen,). Het was een mooie bijeenkomst in Boekhandel Broekhuis Enschede, waar Nederlanders en Duitsers luisterden naar Duitse, Twentse, Plattdeutsche en Nederlandse poëzie en de winnaars prijzen ontvingen.

Hieronder meer info over de wedstrijd en de winnaars:
https://www.enschede.nl/prijsuitreiking-internationale-poeziewedstrijd-over-thema-vrede?fbclid=IwAR0DpLuGaUI56hg5Y9Ixyvknnr-aR3SuxYaTQZRDRT7iApgIRrUmLysh110

En hieronder mijn gedichten:

Eerste prijs (en hierover was ik zelf ook het meest tevreden):

vluchtige bestanddelen

ik zie en spreek ze

maar ze zeggen nooit

jouw haar ruikt naar mijn land

mijn haar ruikt niet naar woestijnzand gegrild

door de zon, vijg, meloen en thee met platbroodparfum

maar naar kroket, asfalt, mest, een vleugje gras

mijn haar geurt niet naar puin, kruit

het riekt naar nuchterheid, regeltjes en iets parabenenvrij

van Holland & Barrett

er is een bouquet dat universeel is: dat van gevangenschap

het heeft een aroma van moe metaal

gemengd met het zweet van een gepest kind en dat

van een achterhaalde wet

hoe mensen geuren doodslaan om opnieuw te beginnen

ze zijn sterk

of radeloos veroordeeld tot Google-translate

prachtig poëtisch misvormd, reukloos zijn de vertalingen


Derde prijs:

een verdrag

een mannenstem, geschreeuw

repliek in hoog gejank, deuren die slaan

dan weer bevel, gepiep

het vrouwenverzet moedig ik inwendig aan

zo gaat het al jaren, gewenning

is vriend en struisvogel geworden

de muren zijn dun

maar opeens vraag ik het me af:

buurman, geef jij de vogels weleens oud brood

van dat handwerk in stukjes

korsten voor de nood en zie je ze vliegen?

ik zou het van harte aanraden

dan hoef je minder te letten op je dochters telefoon

of de onschuldige daden van je vrouw

weet je, alle korsten zijn

genoten kost

en als vogels vechten om het brood, weet dan

dat gevechten misschien wel tekorten en gebreken zijn

of spiegels van haantjesgedrag

het liefst sluit ik met jou een verdrag

dat je onwennig ondertekent

zodat jij drie keer per week de vogels voert

en wij samen zwijgend toezien hoe zalig ze zullen eten

jouw gesloten mond, het begin van vrede

Plaats een reactie