Vluchtige bestanddelen (met tips)

Een gedicht om te delen. En twee tips hoe je tot een gedicht kunt komen. In elke tip zitten meerdere tips verborgen.


Tip 1: volg je gedachten en herinneringen


Ik raak soms geïnspireerd door mijn werk (in loondienst) en kom mensen in allerlei soorten en maten tegen. Ook nieuwkomers. De zin of gedachte ‘mijn haar ruikt niet naar je land’ liet me maar niet los. Vanuit daar ben ik verder gaan schrijven, brainstormen. Vooral over geuren, aroma’s. Het helpt ook als je je eigen herinneringen erbij haalt. Zo ben ik zelf enkele keren in het Midden-Oosten geweest. Als ik terugga in gedachten, kan ik soms beelden zien of zelfs geuren terughalen. Houd het dicht bij jezelf. Voel en verplaats je. Extra zaken verzinnen of overdrijven mag!


Tip 2: Wat wil je echt kwijt?


Als je dan schrijfsels en dichtregels hebt, ga ze dan herlezen en schaven. Vaak moet je het een dag of week laten liggen, soms niet. Een tip is om te bedenken wat je nu echt wil zeggen, wat je boodschap is (als je die wilt meegeven). Dat wat jij wilt zeggen is het belangrijkste, alle andere woorden/ zinnen zijn vaak overbodig. Maak het dus compact(er) als een mooi pakketje (waar niks uitpuilt) en zorg voor niet teveel uitleg. De lezer is niet gek, die kan dingen zelf wel voelen of invullen.

Het kan een valkuil zijn om teveel te vertellen of juist te weinig. Gedichten die multi-interpretabel (vager) zijn, zijn geen probleem, vind ik, dan mag de lezer zelf er iets van maken of vinden. Anderzijds, een gedicht met een heldere boodschap raakt waarschijnlijk meer mensen. Maar het gaat erom dat jij tevreden bent en het begrijpt. En dat de woorden voor jou kloppen. (Je kunt altijd in je compactheid later een zin of wat woorden toevoegen om het beter te laten lopen). Het helpt mij om mezelf eraan te herinneren dat ik zo helder mogelijk ben in wat ik nu echt kwijt wil. Het blijft balanceren, puzzelen. En doen en oefenen.

Waar haal jij je inspiratie vandaan? En hoe kom jij tot een gedicht?

Hierbij mijn gedicht van eind februari ‘Vluchtige bestanddelen’. Wat denk jij? Kan de laatste zin eruit of mag ie blijven staan?

Aroma: https://nl.wiktionary.org/wiki/aroma

Plaats een reactie